Cupping

Cupping Therapie is een behandelwijze die zijn traditie vindt in Oosterse geneeswijzen en al duizenden jaren oud is.

In het Oosten en Midden-Oosten wordt cupping gebruikt om meridianen en acupunctuurpunten te behandelen waardoor de doorbloeding in spieren en weefsels sterk verbetert en het stagnaties in de energiedoorstroming (Qi, spreek uit: Tsji) opheft.

De cupping dringt diep door tot in de bindweefsellaag, dat zich om spieren en gewrichten bevindt.

Ook het gebied tussen de wervels kan ‘losgetrokken’ worden, wat masserend moeilijk is.

Door de negatieve druk in de plastic cups word de afvoer van verhard vetweefsel bevorderd.

Met het opheffen van energieblokkades kan cupping effectief worden toegepast bij onder meer:

Kou en opkomende verkoudheid, spier- en gewrichtsklachten, hoofdpijn/migraine, rug-, nek en schouderpijn, zwelling, vocht in knie en enkel.

Vooral bij spier- en gewrichtspijnen is het effect snel merkbaar. Door de diepe bindweefselmassage worden spieren en huid soepel gemaakt en bindweefselverslakking opgeheven. Je komt zogezegd ‘ruimer in je vel te zitten’. Na een cuppingbehandeling voelt men zich mentaal en fysiek een stuk beter!

Het cuppen is niet pijnlijk, maar kan wel even een onaangenaam gevoel geven. De vacuĆ¼mkracht van de cup kan dan eventueel verminderd worden. Het therapeutisch effect is echter wel afhankelijk van de zuigkracht die door de cupping ontstaat.

Daar waar de cup is geplaatst zal een rode tot paarse verkleuring te zien zijn die echter na een paar dagen weer verdwijnt.